loading...

روش شناسی سخنرانـی دینـی

روش شناسی سخنرانی دینی

گمنام بازدید : 5590 جمعه 03 مرداد 1399 نظرات (3)

 

 روش ‏های اقناع اندیــشه

 

عناوین درس ها:


درس اول: تاریخچه اقناع

درس دوم: مفاهیم و کلیات

درس سوم: مبانی و اصول اقناع اندیشه

درس چهارم: عوامل و مراحل اقناع اندیشه

درس پنجم: روش های اقناع

درس ششم: روش تجزیه و تحلیل

درس هفتم: روش تعلیل و توجیه

درس هشتم: روش توضیح و تبیین

درس نهم: روش نقد و بررسی(1)

درس دهم: روش نقد و بررسی(2)

درس یازدهم: روش برهانی

درس دوازدهم: روش تشبیهی

درس سیزدهم: روش تمثیلی

درس چهاردهم: روش استقرائی

درس پانزدهم: روش گفتگوی فرضی

درس شانزدهم: روش تقسیم و دسته بندی

 

 قیمت روی جلد: 30000تومان

گمنام بازدید : 21 پنجشنبه 20 خرداد 1400 نظرات (0)

به قلم حجت الاسلام والمسلمین مسعود سلمه‌ای

کتاب‌ روش‌های ایجاد انگیزه منتشر شد

 

چهارمین مجلد از مجموعه کتاب‌های روش‌شناسی سخنرانی دینی با نام روش‌های ایجاد انگیزه به قلم حجت الاسلام والمسلمین مسعود سلمه ای از چاپ خارج شد.

به گزارش روابط عمومی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه»، چهارمین مجلد از مجموعه کتاب های روش شناسی سخنرانی دینی به قلم حجت الاسلام سلمه ای از چاپ خارج و منتشر شد.
 
 با وجود جاذبه‏ هاى بيرونى و ضعف انگيزه‏ هاى معنوى، مخاطبان ما به سختى حاضرند در جلسات مذهبى نشسته و به سخنان خطیب گوش دهند. تا مخاطب در ابتداى سخنرانى نسبت به موضوع بحث حسّاس نشود و انگيزه نداشته باشد، حوصله شنيدن سخنرانى را نخواهد داشت.
کتاب روش‏ های ایجاد انگیزه به سه بخش ایجاد انگیزه قبل از سخنرانی، حین سخنرانی و بعد از سخنرانی توجه دارد. با توجه به اینکه ایجاد انگیزه حین سخنرانی ارتباط مستقیمی با سخنرانی پیدا می­کند این مباحث نیز در سه بخشِ روش­ های ایجاد انگیزه­ ی ابتدایی، میانی و پایانی ارائه شده است. این روش­ ها هر کدام تأثیر ویژه­ای در ایجاد، رشد و ارتقاء انگیزه­ ی مخاطبان خواهند داشت. یکی از امتیازات ویژه­ ی این کتاب استناد بیش از %۹۵ روش­ ها به آیات قرآن می­‌باشد.
گمنام بازدید : 41 پنجشنبه 20 خرداد 1400 نظرات (0)

کتاب‌ روش‌های اقناع اندیشه منتشر شد

 

پنجمین مجلد از مجموعه کتاب‌های روش‌شناسی سخنرانی دینی با نام روش‌های اقناع اندیشه به قلم حجت الاسلام والمسلمین مسعود سلمه ای از چاپ خارج شد.

به گزارش روابط عمومی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه»، پنجمین مجلد از مجموعه کتاب های روش شناسی سخنرانی دینی به قلم حجت الاسلام سلمه ای از چاپ خارج و منتشر شد.
 
به كار انداختن انديشه­ ی مخاطبان و اقناع آن، يكى از مهم­ترین اهداف سخنرانی دینی به شمار می­ رود. چرا که تمام واکنش­ ها از دریچ ه­ی اقناع می­ گذرد و تا اندیشه­ ی انسان نسبت به موضوعی قانع نشود تغییر در رفتار بسیار مشکل و یا غیرممکن خواهد بود.
کتاب روش‏ های اقناع اندیشه  بعد از بررسی تاریخچه­ ی اقناع به تعاریف اقناع در حوزه­ های مختلف پرداخته و پس از بیان ضرورت و اهمیت پرداختن به اقناع و متقاعد سازی، مبانی دینی و اصول اقناع اندیشه را مطرح می­ کند. در این کتاب به ۱۰ روش عمده­ی اقناع و متقاعد سازی پرداخته شده است و به جهت کاربردی شدن بحث چگونگی استفاده از این روش­ ها را به همراه یک نمونه­ سخنرانی ارائه­ داده است.
گمنام بازدید : 24 شنبه 30 فروردین 1399 نظرات (0)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

چگونه يك سخنرانی خوب ارائه كنيم

 

چه در حضور يك نفر و چه در حضور يك جمعيت پنجاه نفره، مي‌توان بر ترس و خجالت ناشي از سخنراني غلبه كرد.

سخنرانی مهارتي است كه همه مي‌توانند با تمرين، آن را بياموزند. با استفاده از ابزار ارتباطي زير، ياد بگيريد كه چطور با اعتماد به نفس صحبت كنيد و اجرايي جالب توجه داشته باشيد.

ارتباط چشمي

يك ارتباط چشمي خوب كمك مي‌كند تا مخاطب احساس آرامش بيشتري نمايد و در توانايي‌هايي كلامي شما نيز اعتماد به وجود مي‌آورد. ارتباط چشمي خود را (پيوسته) حفظ كنيد؛ براي اينكار بايد آنقدر بر متن سخنرانی خود تسلط داشته باشيد كه فقط هرازگاهي نياز به نگاه كردن به متن خود پيدا کنيد.چند چهره صميمي را ـ كه به مضمون سخنان شما واكنش نشان مي‌دهند ـ در بين حضار پيدا كنيد و سخنرانی خود را با تمركز بر روي آنان انجام دهيد. در هر نوبت، ارتباط چشمي خود را چهار تا پنج ثانيه حفظ كنيد و سپس به سراغ نفر بعدي برويد.

ارتباط چشمی در سخنرانی یعنی همه چیز

 

حالت چهره

وجود صميميت در حالت و حركات چهره‌ كمك مي‌كند تا رابطه‌اي گرم و مثبت با مخاطبان خود بوجود آوريد. خنده‌اي كه شما به چهره داريد به مخاطب مي‌فهماند كه شما هم يك انسان و (در نتيجه) قابل اعتماديد، و بدين ترتيب به آنان اين فرصت را مي‌دهد كه نظرات شما را بپذيرند. حالت چهره شما (در حقيقت) بيانگر حال و هواي سخنان شماست و مخاطبتان را (در سخنراني) درگير مي‌كند.



لباس مناسب
انتخاب خوب لباس كمك مي‌كند تا براي مخاطب خود احترام قايل شويد. قبل از حضور در محل سخنراني، نظر ديگران را در رابطه با نحوه انتخاب لباس و نيز تناسب آن با مناسبت مربوطه جويا شويد.

 



رسا بودن صدا

گاهي آهنگ و لحن كلام اثري به مراتب قويتر از محتواي آن دارد. با تمرين كردن، احساس و انرژي را به صداي خود بيفزاييد. شما مي‌توانيد با رعايت موارد زير، گفتار خود را تنوع ببخشيد:
بالا بردن و پايين آوردن صدا
تغيير دادن سرعت كلام به منظور تهييج مخاطب
استفاده از مكث و سكوت بجاي گفتن «آه»، «اووم»، «راستش»
كم و زياد كردن دانگ صدا براي تاكيد بر روي نكات مهم و درگير نمودن مخاطب
انرژي بخشيدن به صدا به اين منظور كه صدا خسته‌كننده و بي‌روح نباشد، وتمرين روزانه و ضبط صدا براي پي بردن به نكات نيازمند تغيير



درگير كردن مخاطب

با پرسيدن سوال، صحبت مستقيم و علاقه‌مند كردن مخاطبان، آنان را در سخنراني خود درگير كنيد. اين كار باعث مي‌شود با مخاطب خود يك ارتباط راحت برقرار كنيد.
با استفاده از جملاتي جذاب در ابتداي كار، عكس، نقشه يا بخش‌هايي از يك فيلم، و يا درخواست كمك از خود حضار، آنها را در بحث خود درگير كنيد (شركت بدهيد).

 


شوخ طبعي

غرض از شوخي اين نيست كه نقش يك كمدين را بازي كنيد بلكه به اين وسيله بايد فضايي آرام را بوجود بياوريد و با مخاطب خود مزاح كنيد. شوخي مي‌تواند وجه تمايز يك سخنراني معمولي و يك سخنراني عالي به حساب آيد که بیشتر موجب جذابیت فرد می شود.
اگر در گفتار خود كمي شوخي به خرج دهيد، مخاطب پي مي‌برد كه شما نيز انسانيد و در عمل نيز يادگيري انسان هنگام انبساط خاطر بيشتر است. سعي كنيد در سخنان خود داستان‌هاي شخصي و وقايع جاري را بگنجانيد تا سخنراني‌تان خشك نباشد.



كنترل اضطراب

اكثر افراد از سخنراني در جمع هراس دارند، حتي بيشتر از مرگ. همه هنگام صحبت در برابر جمع به ميزان معيني اضطراب دچار مي‌شوند، اما نكته اينجاست كه نبايد به اين اضطراب پايان داد بلكه بايد آن را كنترل كرد.
درست قبل از ايراد سخنراني چند نرمش تنفسي عمقي انجام بدهيد تا كمي آرامش پيدا كنيد.
از اضطراب خود براي هيجان بخشيدن به سخنراني خود استفاده نماييد.
به خاطر داشته باشيد كه از شما براي ايراد سخنراني دعوت شده است چرا كه شما حرف مهمي براي زدن داشته‌ايد.
همه خواستار موفقيت شما هستند.

درباره ما
Profile Pic
هيچكس گمان نكند كه اهميت منبر امروز كمتر از ديروز است؛ نه. بنده با وسايل ارتباطات جمعي آشنا هستم؛ تلويزيـون و بقيـة چيـزها را ميشناسم و تأثيـرات آنـها را ميدانم؛ اما معتقدم جلسهاي كه يك روحاني بنشيند و عدهاي روبهروي او قرار گيرند و او با آنها حرف بزند، همچنان جايش در كل تبليغات مدرن امروز خالي است. ما از صدسال پيش تا امروز چقدر موازين منبر را زير ضابطه بردهايم؟ اين يك خلأ است. ما ميتوانيم شيوة انحصاري اختصاصي تبليغ را، يعني منبر و مواجهة روبهرو را تحت ضابطه در آوريم. چرا اين را به شما ميگويم؟ من اين را ميگويم تا فضاي ذهني شما به اهميت قضيه توجه پيدا كند. مقام معظم رهبري 1372/2/15
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 60
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 49
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 338
  • بازدید سال : 3,479
  • بازدید کلی : 296,476
  • کدهای اختصاصی

    //Ashoora.ir|Hadith Begins