loading...

روش شناسی سخنرانـی دینـی

بسم الله الرحمن الرحیم   سلسله کتاب های روش شناسی سخنرانی دینی    روش‏ شناسی سخنرانی دینی(1) روش های خطبه خوانی سال‏ های متمادی، موضوع مهمی همچون، چیستی، چرایی و چگ

گمنام بازدید : 4937 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (2)

بسم الله الرحمن الرحیم
 

s676558_.jpg


سلسله کتاب های روش شناسی سخنرانی دینی


 


 
روش‏ شناسی سخنرانی دینی(1)

روش های خطبه خوانی

سال‏ های متمادی، موضوع مهمی همچون، چیستی، چرایی و چگونگی خطبه و خطبه خوانی به دلایل مختلف، مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از سخنرانان به خواندن خطبه‏ های کلیشه‏ ای و تکراری عادت کرده‏ اند. بی‏ توجهی به خطبه آنقدر در میان بعضی سخنرانان شایع است که حتی گاهی خود سخنران آنچنان که باید توجهی به الفاظ و مضامینی که قرائت می‏ کند ندارد چه رسد به مخاطب.
کتاب روش‏ های خطبه خوانی با ایجاد تنوع و جذّابیت در نوع خطبه‏ خوانی و ارائۀ نگاهی نو به بحث خطبه، به انواع، اجزاء، شرایط و شیوه‏ های قرائت خطبه، حس‏ های مختلف هنگام قرائت خطبه، انواع جملات و عبارات متصل به خطبه و در نهایت به خطبه‏ های 14معصوم، ماه مبارک رمضان، محرم الحرام و... می‏ پردازد.


 
روش‏ شناسی سخنرانی دینی(2)

روش های روضه خوانی
یکی از دغدغه‌‌های مهم مبلغان، یادگیری چگونگی ذکر مصیبت و یا همان روضه‌خوانی(نه مداحی) در پایان سخنرانی است و نیز انتظار عموم مردم از آنها، شنیدن روضه‌‌های دلنشین و زیبا بوده و هست. به تجربه ثابت شده است که مبلغان و سخنورانی می‌توانند در عرصۀ تبلیغ موفق‌‏تر عمل کنند که بتوانند خوب روضه بخوانند، این در حالی است که ضعف روضه‏ خوانی در میان برخی مبلغان، مسئلۀ قابل کتمانی نیست.
کتاب روش‏ های روضه خوانی در سه بخش چیستی، چرایی و چگونگی به تعاریف، انواع، اقسام روش‏ ها، اصول و فنون روضه خوانی می‏پردازد. در این کتاب بیش از 30 شیوه‏ ی جذاب و متنوع پرورش روضه، به همراه نمونه‏ های اجرایی آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.


 
روش‏ شناسی سخنرانی دینی(3)

روش های چینش و پرورش محتوا
بسیاری از مبلغان در رابطه با این که چگونه می‏توان محتوای سخنرانی را به شکلی تأثیرگذار چینش کرد سردرگم بوده و سؤالات متعددی را پیرامون چگونگی تقدم و تأخر مطالب در سخنرانی مطرح می‏ کنند.
کتاب روش‏ های چینش و پرورش محتواکه سومین مجلد از سلسله کتاب‏های روش‏ شناسی سخنرانی دینی به شمار می‏ رود، روش‏ های جامعی را برای تنظیم، چینش و پرورش و حتی تولید محتوا ارائه می‏ دهد. چینش و پرورش محتوا یکی از مباحث مهم و ضروری در روش شناسی سخنرانی دینی به شمار می‏ رود. کتاب مذکور از دو زاویه به چینش و پرورش محتوا توجه دارد: الف)چینش مقدماتی که شامل چینش بر اساس اجزاء سخن و جلسات سخنرانی است.ب) چینش تکمیلی که شامل چینش بر اساس قالب‏ های سخن و مدل‏ های مفهومی است.


 
روش‏ شناسی سخنرانی دینی(4)

روش های ایجاد انگیزه
 با وجود جاذبه‏ هاى بيرونى و ضعف انگيزه‏ هاى معنوى، مخاطبان ما به سختى حاضرند در جلسات مذهبى نشسته و به سخنان خطیب گوش دهند. تا مخاطب در ابتداى سخنرانى نسبت به موضوع بحث حسّاس نشود و انگيزه نداشته باشد، حوصله شنيدن سخنرانى را نخواهد داشت.
کتاب روش‏ های ایجاد انگیزه به سه بخش ایجاد انگیزه قبل از سخنرانی، حین سخنرانی و بعد از سخنرانی توجه دارد. با توجه به اینکه ایجاد انگیزه حین سخنرانی ارتباط مستقیمی با سخنرانی پیدا می­کند این مباحث نیز در سه بخشِ روش­ های ایجاد انگیزه­ ی ابتدایی، میانی و پایانی ارائه شده است. این روش­ ها هر کدام تأثیر ویژه­ای در ایجاد، رشد و ارتقاء انگیزه­ ی مخاطبان خواهند داشت. یکی از امتیازات ویژه­ ی این کتاب استناد بیش از 95% روش­ ها به آیات قرآن می­ باشد.


 
 روش ‏شناسی سخنرانی دینی(5)

روش های اقناع اندیشه
 
به كار انداختن انديشه­ ی مخاطبان و اقناع آن، يكى از مهم­ترین اهداف سخنرانی دینی به شمار می­ رود. چرا که تمام واکنش­ ها از دریچ ه­ی اقناع می­ گذرد و تا اندیشه­ ی انسان نسبت به موضوعی قانع نشود تغییر در رفتار بسیار مشکل و یا غیرممکن خواهد بود.
کتاب روش‏ های اقناع اندیشه  بعد از بررسی تاریخچه­ ی اقناع به تعاریف اقناع در حوزه­ های مختلف پرداخته و پس از بیان ضرورت و اهمیت پرداختن به اقناع و متقاعد سازی، مبانی دینی و اصول اقناع اندیشه را مطرح می­ کند. در این کتاب به 10 روش عمده­ی اقناع و متقاعد سازی پرداخته شده است و به جهت کاربردی شدن بحث چگونگی استفاده از این روش­ ها را به همراه یک نمونه­ی سخنرانی ارائه­ داده است.  


 
  مرکز پخش:

قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه معاونت تبلیغ و امور فرهنگی

قم، خیابان شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ

تلفن: 32923215-025 داخلی 656

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمد اسد عباس در تاریخ 1399/06/18 و 19:33 دقیقه ارسال شده است



سلام علیکم و رحمة الله و برکاته


به لطف خدا واقعا کتاب های خیلی عالی نوشتید، این کتاب ها کاملا طبق نیازمندی سخنرانان برای پیاده کردن روش خوب نوشته شده اند.خصوصا کتاب روش های اقناع اندیشه و کتاب روش روضه خوانی شخصا برای بنده خیلی مفید واقع شدند‌. خداوند توفیق تان را بیافزاید.


پاسخ : سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

محمد اسد عباس عزیز شما لطف دارید. امیدوارم در آینده ای نزدیک جزء تآثیرگذار ترین سخنوران شیعه باشید.

وفق کم الله

این نظر توسط حسین آفرند در تاریخ 1399/05/19 و 18:31 دقیقه ارسال شده است

سلام استاد عزیز. خداقوت خسته نباشید.
ان شالله موفق باشید. وبلاگ خوبی دارید.
به نظر وبلاگ کامل و جامعیه.چیزی کم و کسر نداره.
پاسخ : سلام علیکم
نظر لطف شماست


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هيچكس گمان نكند كه اهميت منبر امروز كمتر از ديروز است؛ نه. بنده با وسايل ارتباطات جمعي آشنا هستم؛ تلويزيـون و بقيـة چيـزها را ميشناسم و تأثيـرات آنـها را ميدانم؛ اما معتقدم جلسهاي كه يك روحاني بنشيند و عدهاي روبهروي او قرار گيرند و او با آنها حرف بزند، همچنان جايش در كل تبليغات مدرن امروز خالي است. ما از صدسال پيش تا امروز چقدر موازين منبر را زير ضابطه بردهايم؟ اين يك خلأ است. ما ميتوانيم شيوة انحصاري اختصاصي تبليغ را، يعني منبر و مواجهة روبهرو را تحت ضابطه در آوريم. چرا اين را به شما ميگويم؟ من اين را ميگويم تا فضاي ذهني شما به اهميت قضيه توجه پيدا كند. مقام معظم رهبري 1372/2/15
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 60
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 49
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 144
  • بازدید ماه : 350
  • بازدید سال : 3,491
  • بازدید کلی : 296,488
  • کدهای اختصاصی

    //Ashoora.ir|Hadith Begins